De ING was bepaald niet positief in het nieuws. Zij hebben de euvele moed gehad het plan bekend te maken om gegevens van rekeninghouders tegen betaling te gaan leveren aan commerciële partijen. Waarmee een extra inkomstenbron voor de ING gegenereerd wordt. En dus viel iedereen, Consumentenbond en 2de Kamer incluis, over de ING heen: hoe durven ze zo met onze privacy om te gaan!

Toch behoeft dit enige nuance. Ten eerste zullen alleen gegevens van die klanten gebruikt worden die daar specifiek toestemming voor hebben gegeven. Dat is dus een eigen keuze. Daarnaast, om klanten aan te sporen om toch vooral die toestemming te geven, zal ING een tegenprestatie moeten bieden. Dat kan zijn dat de maandelijkse kosten voor betaalrekeningen en passen niet langer betaald hoeft te worden, dat er maandelijks een vergoeding betaald wordt, of dat er een paar procentpunt extra rente geboden wordt. Maar ook dat de marktpartijen die de klantgegevens gebruiken aantrekkelijke en unieke kortingen geven op hun producten aan die klanten.

En dat is volkomen fair. Wij, Nederlanders maar ook de rest van de wereldbevolking, maken ons in het algemeen niet bepaald druk als het gaat om het geven van persoonlijke gegevens aan commerciële bedrijven. Zolang er maar een (geldelijke) prestatie tegenover staat en we zelf kunnen kiezen of we al dan niet deelnemen. Hoeveel mensen hebben een gepersonalificeerde AH Bonus kaart? Hoeveel hebben een persoonlijke OV Chipkaart? Welk percentage van de Nederlanders heeft zijn persoonlijke gegevens ingevuld op een hoeveelheid aan websites om voordeeltjes te kunnen behalen? Denk aan sites als Groupon, Vakantieveilingen, Bol, kranten sites,noem maar op? En wie gebruikt Google nog steeds als zoekmachine, wie gebruikt Facebook? Al deze sites en klantenkaartsystemen doen precies hetzelfde als ING nu wil doen. En op een handjevol echt betrokkenen, maakt niemand daar echt bezwaar tegen. Natuurlijk, soms vinden we het niet prettig maar over het algemeen zijn wij niet vies van een beetje geld verdienen (specifieke aanbiedingen, hoge kortingen) als wij daarvoor onze volledige persoonsgegevens moeten afstaan.

Daarom snap ik de ophef over het voornemen van de ING niet goed. Omdat het een bank is en wij gewoon niet accepteren dat een bank onze gegevens gebruikt? Geloof me, Google is ook een bank en doet precies hetzelfde. De weerstand is dus alleen gebaseerd op een misplaatste emotie. Willen we dat banken goedkoper worden, dat we minder geld kwijt zijn aan bankkosten? Dan is dit een manier om dat voor elkaar te krijgen.

Daarom pleit ik voor een eerlijk en open debat hierover. Een open debat gespeend van emotie. Als ik voordeel zou willen genieten dan geef ik toestemming om mijn gegevens te gebruiken. Met de juiste voorwaarden zal dat geen enkel probleem zijn, vooropgesteld dat ik een ING rekening zou hebben.

ING moet alleen wel maatregelen nemen ter controle op het gebruik. Zo moet het voor de klanten die er gebruik van maken, volledig zichtbaar zijn aan welke commerciële bedrijven hun eigen gegevens zijn doorgegeven. En moeten zij zich kunnen afmelden bij bedrijven waarvan zij niet willen dat die hun gegevens hebben. Daar moeten goede, sluitende regels voor worden opgesteld. En moeten een aantal technische maatregelen en rekenregels voor worden genomen en opgesteld. Maar als dit geregeld is, heeft ING een voorbeeld functie als het gaat om gebruik van persoonlijke gegevens want geen enkele andere partij biedt op dit moment mogelijkheden om jouw gegevens te verwijderen bij de commerciële partijen aan wie ze beschikbaar zijn gesteld. En dus staan al onze gegevens al in een enorme hoeveelheid databanken, zonder dat wij er ons bewust van zijn.

Tagged with →  
Share →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>